بسم الله الرحمن الرحیم

در این مقاله سعی شده تا بیشترین مقدار فارسی نویسی صورت پذیرد

تا مانع از گیج شدن و درک نکردن کلمات در افراد شود

هواپیماهای تامکت سومین هواپیمای جت مافوق صوت پیشرفته امریکایی بود که به ایران راه پیدا کرد

این هواپیماها حداقل 35 تا 37 سال از ورودش به ایران میگذرد

با این وجود و طبق استانداردهای فیزیک جامدات هر سازه یک استاندارد و بازده زمانی خاص خود را دارد

البته با تعمیر و نگهداری ایده آل و راهبردی و اورهالهای سنگین میشود این استقامت سازه ها رو به تعویق انداخت

اما تا چه حد ؟

نیروی هوایی ایران به عنوان نیروی هوایی پیشرفته ای که تکنولوژی اون مشابه تکنولوژی 40 سال قبل نیروی هوایی

آیالات متحده هست نیز به یک رهگیر فعال و سر حال دارد

اما همانگونه که میدانید بعد از ورود میگهای 29 فالکروم هنوز هیچ رهگیر جدیدی دریافت نکرده ایم

بنابراین جهاد خودکفایی نیروی هوایی ارتش و ستاد مستقل نیروی هوایی با همکاری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

تصمیم به باز سازی کامل جنگنده های اف 4 و اف 5 گرفت



این تیم متشکل از خبره ترین نیروهای تعمیر و نگهداری و خلبانان و مهندسان هوا و فضا و دانشجویان متعدد بود

برنامه ای به نام پروژه (کهف93 ) شکل گرفت و بر طبق نیاز به هواپیماهای بیشمار

طرحی مبنی بر ساخت یکی از هواپیماهای سه گانه اف 4 و اف 5 و اف 14 در داخل بر روی میزها قرار گرفت

این طرح بر حسب نیاز نیروی هوایی به هواپیماهای جدید و موضوع کمیت و تعداد جنگنده ها برای دفاع از

تمامیت ارضی کشور بود



بنابر این بعد از سه ماه تحقیق و پژوهش با توجه به کند بودن هواپیماهای اف 4 و تشابه نسبتا نزدیک تسلیحاتی

با هواپیماهای اف 5 و با توجه به پیچیده بودن هواپیماهای اف 14 و نداشتن الیاژ مخصوص در لیست الیاژهای

سازندگان سازه های پرنده های شکاری ، جنگنده بمب افکن اف 5 به عنوان پلتفرم انتخاب شد

سازه هواپیما ظرف یک سال ساخته شد و اویونیک اف 5 در اون پیاده و آذرخش نامیده شد

اما نیاز نیروی هوایی به یک رهگیر هنوز برطرف نشده بود

بنابراین با کمی تغییر در ظاهر و اضافه کردن یک سکان عمودی دیگر و اویونیکی نا مشخص

امکان شلیک موشکهای حرارتی بلوک شرق و موشکهای حرارتی غربی و ساخت داخل

همچنین امکان شلیک موشک ماوریک و موشکهای نیمه فعال راداری نظیر آلامو و اسپارو

به این پرنده داده شد در ابتدا این پرنده از رادارهای وارداتی و مونتاژ شده استفاده میکرد

اما با انتقال تکنولوژی و ساخته شدن مجموعه رادارهای هادی سفارش ساخت راداری

مشابه از نظر حجم و وزن ولی متفاوت از نظر برد و حجم تحویل گیری تسلیحات مختلف

به وزارت دفاع داده شد که ظرف دو سال این رادار کاملا تکمیل شد

بنابرین اولین هواپیمای پیشرفته و ساخت داخل و مافوق صوت ایران با بهره گیری از سرعت صاعقه نامیده شد





اما صاعقه امکان درگیری با جنگنده های بروز و سهمگین غرب و تسلیحات کور کننده و آسیبهای فیزیکی

آنها را نداشت بنابر این متخصصان داخلی با انتقال تکنولوژی ساخت آلیاژ بدنه هواپیماها

و دستیابی به معادن غنی در خاک کشور اقدام به بازسازی سازه هواپیماهای میگ 29 و اف 4



به طور سنگین کردند این آلیاژها بسیار سبک تر از الیاژهای کارخانه بود بنابر این

با توجه به سبکی سازه و روکش ها قدرت وحشتناک موتورهای سهمگین J-79 فانتوم

(2× J79-GE17A توربوفن اکسیال کمپرسور, ۱۷٬۸۴۵ پوند نیرو (۷۹٫۴ کیلونیوتن) هرکدام

نسبت کشیدن بلند کردن از صفر ۰٫۰۲۲۴ ) و موتورهای ترسناک و غران میگ 29

(۲× Klimov RD-33 afterburning turbofans, 8,300 kgf ۸۱/۴ kN, ۱۸۳۰۰ lbf)



خود را به رخ کشیدند و باعث چندین فاجعه شدند که برخی به از دست رفتن هواپیما منجر شد

بنابراین با ایجاد فضای سوخت اضافی برای میگ 29 و اف 4 فانتوم این مشکل حل شد

اما حالا نوبت به تغییر سنگین سازه اف 14 رسیده بود



همین عملیاتها برای اف 14 هم صورت گرفت اما موتورهایTF-30-P414A کمی مشکل ایجاد کردند





تا انجا که تغییرات سنگینی روی موتورها انجام گرفت و سیستمهای کمپرس و فشار بنزین

سیستمهای پخش و پاشش بنزین سیستمهای مخلوط کن بنزین با اکسیژن ، تحول گسترده در سیمکشی و برق موتور

تحول سنگین در قسمت پس سوزها برای افزایش قدرت موتور ( که باید انجام نمیشد ) و...

و تحولاتی هم مانند مساوی سازی میزان گشتاور و خروج از موازی بودن دو موتور و کم کردن فواصل موتورها

در اف 14 انجام گرفت که بسیار موفقیت امیز و چشمگیر بود .

اما این بار متخصصان با باکهای اظافه بنزین و استفاده از آلیاژ سنگین و مقاوم در برابر حرارت برای دور موتورها

مشکل وزن رو حل کرده ولی فراموش کردند مرکز ثقل برای تامکت 6062 را تنظیم کنند

و اینطوری شد که این تامکت بعد از پرواز و قرار گرفتن در حالت افقی جهت گردش دچار از دست دادن ارتفاع

و سقوط شد و دو تن از عزیزان و خلبانان نیروی هوایی و تامکت مذکور از دست رفتند

البته همیشه برای پیشرفت هزینه های هنگفت و گاها غیر قابل جبرانی باید پرداخت

بعد از دریافت قطعات پیشرفته تامکتهای امریکایی در سالهای2004 تا 2009 ایران توانست با مهندسی معکوس

روی این قطعات و قطعات قبلی و ترکیب و تعویض و مهندسی های خاص روی سیستمهای ایونیکی و الکترونیکی

مانند رادار و ساپورت کننده های تسلیحات و سیستمهای هدایت و قطعات متحرک بدنه و موتور یک اف 14 جدید

با افزایش کاربرد حمله به سطح را به نیروی هوایی خود عرضه کند تا جایی که موشکهای ماوریک هم توست

تامکت تست و با موفقیت به تسلیحات تامکت پیوست اما به دلایل خاص ستاد کل نیروی هوایی استفاده از

تامکتها و میگهای 29 را مگر در شرایط خاص به عنوان بمب افکن را رد کرد .

نویسنده و جمع آوری : xport70

لازم میدانم عرض کنم این اطلاعات برای اولین بار و به صورت خلاصه توسط اینجانب ارائه گردیده

و مشابه آن در هیچ جای دیگری وجود ندارد